Geschiedenis Huck nv

De overgrootvader van Bernard Delbaere was visser, zijn naam was Désiré Decrop maar in De Panne noemde iedereen hem Diesje.

Zijn vrouw was Odile Velghe en zij was de “man des huizes”. Diesje viste en Odile bediende de toeristen in haar winkel “Grand Bazar”.

Het koppel had 2 zonen, waaronder grootvader Lucien, een echte entrepeneur. In 1925 zag die wel wat in de mechanische productie van netten, op nieuwe Engelse Porlester machines. Alle collega’s van Diesje werden beleverd met zijn netten en snel was elke visser van de kust en Noord-Frankrijk klant. Omdat een visser ook touw en kabel nodig heeft, werd het gamma uitgebreid naar touwen en garens o.a. bindgaren voor de landbouw.

Diesje en zijn zonen zagen extra kansen in de visserij. De kustvisserij werd uitgebreid met Ijslandvaart. Juist voor de Oorlog hadden de broers Decrop zo 14 ijslandvaarders in de vaart. De 14 boten hadden allen namen van Vlaamse schilders, Van Eyck, Rubens, Van Orley, Ensor….  5 boten gingen verloren bij de evacuatie van het Britse leger in Duinkerke, bij de operatie Dynamo, de rest ging 5 jaar lang vissen in de Ierse Zee, beschermd met grote luchtballons tegen de Duitse Luftwaffe die haar mitrailleurs leegschoot op de vissersvloot na een zoveelste raid op Engeland. De Vlaamse vissersvrouwen die met de vloot gevlucht waren, leerden hun Engelse gasten toen hoe lekker “rabbit with beer” was.

Na de oorlog werden 5 nieuwe boten in de vaart genomen. Zij leverden een bijdrage aan het verzachten van de hongersnood na de oorlog. Omdat ook uit Congo vis werd aangevoerd waren er kansen in de verwerking van vis tot kant-en klare gerechten. En dus startten Lucien en zijn broer Charles het bedrijf Morubel ( Morue Belge). Een nazaat van deze tijd is het, nog steeds bestaande diepvriesbedrijf Crop’s, een grote speler in diepgevroren kant-en-klare maaltijden.

Mijn vader Jacques Delbaere deed dienst in de oorlog als matroos op de HMS Achilles, een mijnenveger van de Royal Navy die vanuit Skegness de Noord-Atlantische route veilig hield. En die had daar gezien hoe de US army werd bevoorraad met “frozen food”. De vrede terug gekeerd startte hij met zijn schoonvader Lucien Decrop het bedrijf Frigorifères du Littoral waar vis werd diepgevroren. En hoe zeg je zoiets in het Frans? Poisson surgélé. En die naam is gebleven.

Het bedrijf groeide en zo werd “Ostend Stores & Ropeworks” gesticht. De “touwfabriek” zoals iedereen het bedrijf noemde in Oostende bloeide en groeide. In 1960 waren in Oostende 400 man in dienst en in Hamme werd Tasibel  ( Tapis Sisal Belges) overgenomen, met ook nog eens 300 man. De kleine kustvisser had een groep van meer dan 1.000 man gesticht, de grootste werkgever van Oostende.

Een constante: steeds was de zee present, in de hele groep, in de hele geschiedenis van de groep.

Een klant was de Duitse Manfred Huck die eerst opgeleid was geworden tot Seilermeister en in 1958 in Asslar gestart was met het vervaardigen van sportnetten. Omdat hij snel inzag dat hij mee moest met de automatisatie, kocht hij de panelen net om die te verwerken tot sportnetten. In Oostende had hij een goede leverancier.

Toen Bernard als jonge afgestudeerde in 1980 de groep vervoegde werd Manfred Huck, een strenge maar rechtlijnig en eerlijk man, een van mijn eerste klanten. Van Halifax in Nova Scotia tot Kaapstad, van Trondheim tot Al Khobar in de Perzische Golf, overal waar gevist werd was Bernard. Toen de Zuid-Afrikaanse groep Alnet ons vroeg om met hen Windbreek- en schaduwnetten te produceren voor de tuinbouw, zag Bernard kansen en werd Ostend NetR opgestart.

In 1985 vroeg Bernard aan de rest van de familie of hij de nettenbreierij voor de visserij mocht overnemen. We kwamen niet tot een akkoord en dus vertrok hij.

Omdat het altijd geklikt had tussen Herr Huck en Bernard vroeg hij hem of ik de internationale expansie van zijn bedrijf wilde ondersteunen. Omdat Huck niet in de visserij aanwezig was, zag hij daar ethisch geen probleem in en startte met Manfred het bedrijf Huck nv op in Koekelare, Huck Torimex bv in Waalwijk Nl., Huck Occitania nabij Toulouse Fr. en iets later ook Huck UK in Bridport GB.

Elke tak bloeide, vooral door een volledig gamma sport-en veiligheidsnetten alsook door de jaarlijkse brochures. En de locale présence.

Na een dramatisch ongeval bij industriebouw aan de kust, ergens in 1989, werd het plaatsen van veiligheidsnetten bij dakwerken in de industrie een verplichting. Wij maakten die, in standaardmaten maar ook op maat. Maar veel aannemers wilden ook een onderaanneming voor de montage van die netten. En dus gingen we dit als pakket aanbieden.

Jaren later kwam de automobielsector aankloppen want die wou een comfortnetje in hun wagens. U weet wel, zo’n netje waar een zonnebril, een krant, een kaart in kan. En zo begonnen we indirect Volvo in Gent, Ford in Genk, Mercedes in Stuttgart en Jaguar in Coventry te beleveren.

Omdat we ook vragen hadden vanuit de recreatieve wereld begonnen we met Huck Duitsland een aparte dochteronderneming die alleen klimnetten produceert. Van het eenvoudigste klimnet tot projecten op maat, voor Eurodisney, Parc Asterix, Walibi, Plopsaland. In alle hoeken van de wereld, van Turkije tot Mauritius, van Vietnam tot Colombia.

Wat is Huck vandaag ?

De grootste netten breierij ter wereld, met eigen extrusie en locale confectie-ateliers alsook een grote partner in ontwerp en bouw van klimparcours voor de recreatieve wereld. Visserijnetten doen we niet, dat is echt een vak apart. Maar misschien kijken we wel ooit eens naar netten voor aquacultuur.

We doen sportnetten, veiligheids- en industrienetten, tuinbouwnetten. Een volledig gamma, in eigen productie en vervolledigd met producten die we niet zelf produceren.

Vandaag zijn we present in alle Noord- en midden Europese landen, met eigen confectieateliers zodat we snel en gericht de groothandel, de industrie en de bouw kunnen beleveren. 10 jaar geleden is daar USA bijgekomen alsook recent Australië. Meer dan 700 mensen werken in de groep.

En nog altijd met een 100 % familiale verankering.

Voor u als klant een garantie op lange-termijn denken, ten uwer dienst.